25.9 C
Vaslui
7 mai, 2024

Profesori și personal didactic auxiliar de la Colegiul Economic ,,Anghel Rugină“ Vaslui, la un curs de perfecționare în Italia

În perioada 5 iunie -9 iunie 2023, un grup de cinci reprezentanți ai Colegiului Economic ,,Anghel Ruginǎ”,Vaslui, cadre didactice (Agafiței Gabriela Elena, Mocanu Chollet Carmen Valentina, Ștefan Ionela) și personal didactic auxiliar (Marcu Serafica, Marcu Eugenia), au participat la cursul de formare “School Bullying Prevention“, organizat de Infol, în Roma, Italia, în cadrul Acreditării Erasmus+, Proiect pentru mobilități în domeniul Educație Școlară “ANTI-BULLYING STRATEGIES“ nr. 2022-1-RO01-KA121-SCH-000059892.

Participarea la curs a reprezentat o oportunitate de a cunoaște comportamente/ contexte/manifestări de tip bullying și de valorificare a celor asimilate în dialogul cu elevii din comunitatea școlii.

Activitatea în cadrul școlii înseamnă o colaborare, uneori, dificilă cu elevi de liceu care sunt tot mai des implicați în situații cu potențial conflictual/scenarii de bullying. Principalele obiective rămân: motivarea lor prin activități suplimentare și identificarea unor modalități de a-i ajuta să iasă din cercul agresivității. Unele forme mai grave de bullying au avut drept consecințe izolarea/autoizolarea elevului-victimă, depresia, abandonarea studiilor etc. Cunoașterea posibilelor scenarii de bullying, în toate formele și complexitatea lor, identificarea cauzelor/rolurilor poate ajuta la înțelegerea diverselor situații (de hărțuire, agresivitate etc.) din perspectiva adolescenților, cu scopul de a interveni pentru schimbarea în bine a mediului lor de interacțiune.

Activitatea ”School Bullying Prevention” a însemnat, pentru participanții la proiect, cunoașterea altor perspective asupra fenomenului de bullying (scenarii/ soluții etc.), posibilitatea de a intra în dialog cu profesori din alt mediu cultural care se confruntă cu aceleași probleme de disciplină/atitudine în școală, explicarea cauzelor în medii cultural-sociale diferite, evaluarea posibilităților de intervenție în funcție de resursele financiare/umane.

Discuțiile au avut în atenție: profilul agresorului/victimei, fragilitatea agresorului, valorizarea ca formă de recuperare a lui în viața comunității școlare, comportamentul auto-limitativ, relațiile de putere în grup, recunoașterea diverselor tipuri de intimidare, conștientizarea rolului spectatorilor în scenariul de bullying, încurajarea dialogului deschis în familie, importanța consilierului/profesorului (care pune și menține școala în legătură cu serviciile sociale), implicarea/ conștientizarea fenomenului de cyberbullying și preocuparea pentru a face din internet un spațiu sigur etc.

Participarea la curs permite construirea unor experiențe de învățare mai atractive/un climat emoțional confortabil. Organizarea unor activități interactive pe teme de bullying i-ar putea ajuta pe elevi: să recunoască situații/roluri/ să conștientizeze propriul rol într-o situație de bullying etc., să vadă în conflict o oportunitate (pentru ei și pentru adulții din viața lor) de a-și/a le identifica problemele emoționale și de a-și/a le descifra comportamentul în grup (nevoia de apartenență/de control etc.), să iasă din rolul de spectator, să arate considerație și prietenie în comunicarea cu ceilalți etc., să își descopere propriile resurse interioare într-un climat firesc/ sigur, să depășească mai ușor situații dificile/conflictuale;

Schimbarea de viziune/percepție și, implicit, de metodă este esențială pentru a transforma experiența de învățare, prin tot ceea ce ține de ambele părți implicate în actul educării, dincolo de potențialul intelectual al fiecărui elev. Transformarea în sine presupune, mai întâi de toate, crearea unui climat afectiv/mediu securizat/ocrotitor și bogat în idei pentru ca elevul să poată progresa în limitele posibilităților lui. Toate aceste calități ale mediului de lucru în școală sunt în concordanță cu valorile europene recunoscute.

Ultimă oră

Același autor