cu 27 de minute in urma
11 iunie 2025
O poveste cu iz penal și cu miros de “aranjament politic” se desfășoară în aceste zile sub ochii bine închiși ai guvernului, susțin jurnaliștii de la
Personajul-cheie? Nimeni altul decât Mihai Barbu, proaspăt uns de Sorin Grindeanu ca președinte al Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF) — instituția care ar trebui, în teorie, să vegheze cu imparțialitate la buna funcționare a transportului feroviar din România.
Cazul Mihai Barbu, noul președinte al Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), este elocvent pentru modul în care mafia politico-economică funcționează nestingherită sub patronajul actualei coaliții PSD-PNL. Barbu, președintele impus al PNL Vaslui — un traseist politic plecat din barca PSD pe valurile mai calde ale liberalilor — a fost impus la șefia ARF cu acordul tacit și foarte conștient al PSD. Oficial, numirea a fost făcută de premierul Marcel Ciolacu, la propunerea ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu. Același traseist Mihai Barbu care, în fruntea organizației PNL Vaslui, s-a remarcat în ultimul an mai degrabă prin haos, excluderi și reglări de conturi interne decât prin consolidarea unei filiale în derivă. PNL Vaslui sub conducerea sa a devenit un teren de răfuieli personale și un instrument de negociere pentru funcții guvernamentale, nicidecum o structură politică eficientă.
Acum, în fruntea ARF, Mihai Barbu își demonstrează din nou „competențele”.
, abia instalat în funcție, a orchestrat un plan cu iz penal pentru a servi operatorii privați din transportul feroviar, în detrimentul companiei de stat CFR Călători. Miza este uriașă. Ministerul Finanțelor a aprobat pentru CFR Călători o subvenție de 2,1 miliarde de lei pentru 2025. Potrivit celor de la puterea.ro Mihai Barbu refuză însă să vireze această sumă, subordonând decizia voinței unor grupuri de interese private. În loc de 2,1 miliarde, compania de stat ar urma să primească doar 1,5 miliarde de lei, diferența fiind direcționată cu generozitate către operatorii privați, în avans.
Ce înseamnă asta? Un sabotaj pe față: CFR Călători, care asigură peste 78% din traficul de călători, va fi obligată să reducă la jumătate numărul de trenuri și să trimită în șomaj circa 5.000 de angajați. Este greu de spus dacă avem de-a face cu prostie crasă sau corupție bine organizată. Cert este că, sub aparența unei “reforme” necesare, Mihai Barbu pregătește terenul pentru ca statul să fie scos sistematic din transportul feroviar de călători, lăsând piața pe mâna unor operatori clientelari, protejați politic. Cine are de câștigat? Exact aceiași băieți deștepți care, de ani buni, sugrumă domenii strategice în complicitate cu decidenții politici.
Pentru cine a uitat: Mihai Barbu a fost nevoit să plece cu coada între picioare de la Metrorex, după ce Comisia Europeană a sesizat un evident conflict de interese în procesul de recrutare. Cu alte cuvinte: omul era incompatibil cu funcția, ba chiar suspectat că servea alte interese decât cele publice. Dar în politica de la București, un asemenea trecut nu doar că nu te descalifică, ci te recomandă pentru funcții și mai mari — atâta vreme cât îți asumi rolul de instrument docil al celor care trag sforile.
Ironia amară este că, în timp ce Mihai Barbu pregătește îngroparea CFR Călători, în județul în care a fost parașutat politic — Vasluiul — mii de oameni depind zilnic de trenuri accesibile și funcționale. Într-un județ cu infrastructură rutieră precară și cu populație sărăcită, distrugerea transportului feroviar de stat ar fi o catastrofă socială.