12.2 C
Vaslui
6 noiembrie, 2025

Harta autostrăzilor care intră în șantier în 2026. Două regiuni, ocolite până acum, mobilizează mii de muncitori în construcții

Două regiuni din România, ocolite până acum de șosele de mare viteză, vor fi acoperite de șantiere deschise în următoarele luni. Mii de oameni vor fi angajați, iar mai multe contracte de miliarde de lei au fost semnate recent pentru construcția unor autostrăzi și drumuri expres.

Rețeaua de transport rutier din România a ajuns în prezent la peste 1.350 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres, cea mai mare parte a lor fiind construite în ultimii 15 ani. În diverse stadii de execuție mai sunt peste 850 de kilometri de șosele de mare viteză, a căror finalizare este estimată până în jurul anului 2030.

Realizarea lor ar însemna că, în următorii patru ani, România va depăși 2.000 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres. Alți peste 500 de kilometri sunt în faza de licitare sau planificare. Cele mai lungi autostrăzi traversează regiunile de sud-est, centru și vest ale României.

În următoarele luni, este așteptată deschiderea mai multor șantiere de autostrăzi și drumuri de mare viteză, după ce statul român a atribuit contractele de proiectare și execuție. Noile tronsoane sunt construite în nord-vestul și nord-estul României, două regiuni care până în prezent au fost ocolite de astfel de investiții. Unele proiecte au demarat în această toamnă, iar traseele viitoarelor drumuri de rapide au prins deja contur.

Șantierele deschise în jurul Oradiei

La finalul verii 2025 au început lucrările la cei 28,5 kilometri de autostradă dintre localitățile Chiribiș și Biharia, în județul Bihor,un segment al Autostrăzii Transilvania (A3)care va completa traseul Suplacu de Barcău – Borș, cu o lungime totală de aproximativ 60 de kilometri.

Contractul, în valoare de 785 de milioane de lei (fără TVA), a fost atribuit recent de Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) asocierii Precon Transilvania – Citadina 98, iar ordinul de începere a lucrărilor a fost emis pe 24 iulie.

„Pe lotul 3C2 Chiribiș – Biharia vor fi construite 18 poduri și pasaje, iar printre dotările moderne se numără un sistem SPEED pentru monitorizarea și detectarea vitezei de deplasare, un sistem de securitate prevăzut cu instalații și camere la fiecare 2 kilometri pentru detecția incidentelor rutiere, precum și sisteme de cântărire dinamică a vehiculelor în mișcare”, arată CNAIR.

Lucrările au termen de finalizare în anul 2027. Acest segment de autostradă completează tronsonul Suplacu de Barcău – Chiribiș, aflat deja în execuție, cu termen de finalizare în 2026.

Viaductul Suplacu. Sursa. Erbasu. Facebook

Segmentul, cu o lungime de 26 de kilometri, a fost unul dintre primele șantiere ale Autostrăzii Transilvania: lucrările au început în 2004, dar au fost suspendate în 2013, la jumătatea proiectului. Între timp, la Suplacu de Barcău a fost construit viaductul de 1,8 kilometri, considerat piesa de rezistență a autostrăzii. Construcția a fost reluată în 2024.

La celălalt capăt al secțiunii Chiribiș – Biharia, traseul este continuat de tronsonul Biharia – Vama Borș, deja finalizat, și de 13 kilometri din Drumul Expres DEx16 Arad – Oradea, până în municipiul Oradea.

După finalizarea lucrărilor la autostrada dintre Suplacu de Barcău și Biharia, județul Sălaj va fi conectat prin autostradă de Oradea și de Ungaria (prin Vama Borș II). Recent au fost semnate și contractele de execuție pentru cele trei tronsoane ale DEx16, cu o lungime totală de 120 de kilometri, între Arad și Oradea.

11 kilometri din Autostrada Nordului intră în șantier

Tot în nord-vestul României, 11 kilometri din „Autostrada Nordului” (DEx14), între orașul Satu Mare și localitatea Oar, aflată la frontiera cu Ungaria, vor intra în execuție. În 22 octombrie, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat semnarea contractului în valoare de 720 de milioane de lei (fără TVA) pentru investiția finanțată prin Programul Transport (PT) 2021–2027.

Harta autostrazilor. Sursa 130km.ro

„Antreprenorul, Construcții Erbașu, are la dispoziție 24 de luni pentru finalizarea acestui nou drum de mare viteză, în lungime de 10,83 kilometri. Drumul Expres Oar – Satu Mare, denumit „Someș Expres”, va avea două benzi pe sens, iar pe traseu vor fi construite două noduri rutiere, două parcări și un Centru de Întreținere și Control”, informează CNAIR.

Noul drum expres va porni din șoseaua de centură a municipiului Satu Mare și, în zona localității de frontieră Oar, se va racorda la drumul expres M49 de pe teritoriul Ungariei.

Segmentul a fost plănuit ca parte a „Autostrăzii Nordului”, o șosea de mare viteză care va conecta frontiera de nord-vest a României și orașele Satu Mare și Baia Mare cu Suceava și regiunea istorică a Bucovinei. Planurile „Autostrăzii Nordului”, cu o lungime estimată la aproape 400 de kilometri, datează de peste un deceniu, însă, în afara șoselei din Satu Mare, restul traseului a rămas în stadiul de proiect…https://adevarul.ro/economie/harta-autostrazilor-care-intra-in-santier-in-2026-2484808.html

Sursa: https://www.vremeanoua.ro/harta-autostrazilor-care-intra-in-santier-in-2026-doua-regiuni-ocolite-pana-acum-mobilizeaza-mii-de-muncitori-in-constructii/

Ultimă oră

Același autor