10.8 C
Vaslui
4 noiembrie, 2025

Românii s-au reorientat către prețuri mai mici sau oferte

Prețul mediu plătit pentru bunurile de larg consum (FGCM) a crescut cu 3,5% în trimestrul trei, deoarece românii cumpără mai mult din magazinele cu prețuri mici, aleg mai multe produse ieftine sau la promoție și renunță la unele dintre produsele de răsfăț, conform unui studiu realizat de compania de cercetare NielsenIQ.

„Deși, conform INS, puterea de cumpărare în România a fost în scădere în trimestrul trei odată cu creșterea inflației și încetinirea creșterilor salariale, consumul total în industria bunurilor de larg consum se situează încă cu +1,1% în volum și +4,5% în valoare peste cel de anul trecut, susținut și de efortul marilor retaileri de a compensa creșterea de TVA în prima lună de la aplicare. De la începutul anului și până în septembrie (YTD), valoarea totală a FMCG a crescut cu +6,5%”, relevă studiul citat.

Conform studiului NIQ Consumer Outlook mid-2025, consumatorii au devenit imuni la volatilitatea permanentă din ultimii ani și aplică în mod constant diferitele strategii preferate de economisire: alegerea unui brand sau magazin mai ieftin, vânătoarea de promoții sau orientarea spre ambalaje mai mici ori mai mari, în funcție de disponibilul din portofel.

„Este interesant că, la nivel declarativ, consumatorul „mediu” global folosește în mod echilibrat mai multe strategii de economisire, în timp ce românii par să acorde prețului o atenție preponderentă și să folosească încă mai rar sau în mai mică măsură strategiile ce presupun efort de planificare”, susțin reprezentanții companiei de cercetare.

Totuși, aplicarea acestor strategii este vizibilă în vânzările raportate de NIQ în România: canalul de Supermarkets & Discounters a înregistrat, în primele 9 luni ale lui 2025, o creștere peste media națională (+10,3% valoric), în timp ce comerțul tradițional a crescut cu 4,1%, iar hipermarketurile au avansat cu doar 1,9%.

Vânzările de FMCG prin eCommerce au crescut și ele peste medie, cu +9,4% în primele 9 luni, impulsionate în special de produsele alimentare (+18,8%) care câștigă pondere în online.

Acest avans se datorează atât dezvoltării comerțului online/omni și adaptării românilor la acest mod de a face cumpărături, cât și unei accelerări înregistrate în trimestrul trei după creșterea inflației, deoarece online-ul face mai ușoară identificarea celor mai bune oferte și promoții de preț, potrivit sursei citate.

În trimestrul trei al acestui an, promoțiile câștigă teren și în off-line, ajungând la o pondere de 25,3% din totalul vânzărilor de FMCG din comerțul modern, în creștere cu 1,3% față de aceeași perioadă din 2024.

Industria băuturilor alcoolice este cea care se bazează cel mai mult pe promoții, care au o pondere de 41,2%, urmată de produsele non-alimentare cu 28,1%, în timp ce produsele alimentare depind cel mai puțin de nivelul promo, care stagnează la 22,2% în T3.

„Odată în plus, provocările mediului economic își pun amprenta pe evoluția consumului, dar per total industria de FMCG continuă să fie la fel de rezilientă ca și cumpărătorul român, care devine din ce în ce mai chibzuit în cheltuieli. Fiecare cumpărătură trebuie câștigată de către retaileri și producători – succesul lor depinde doar de modul în care își gestionează sortimentația, inovațiile și ofertele, deoarece consumatorii nu mai pot accepta creșteri de prețuri și răsplătesc acele branduri care le asigură beneficii tangibile, aliniate la nevoile lor”, se arată în analiza citată.

Sursa: https://www.monitoruldevaslui.ro/2025/11/romanii-s-au-reorientat-catre-preturi-mai-mici-sau-oferte/

Ultimă oră

Același autor