1.7 C
Vaslui
27 decembrie, 2024

Promovarea utilizării echilibrate și responsabile a telefonului mobil în rândul elevilor de la Liceul „Ștefan Procopiu” Vaslui

În perioada 14.10.2024-16.12.2024, la Liceul „Ștefan Procopiu” Vaslui a fost implementat proiectul „Timpul tău, alegerea ta!”, finanțat prin programul Start ONG, lansat de Kaufland România și implementat de Asociația Act for Tomorrow. Proiectul a avut ca scop promovarea utilizării echilibrate și responsabile a telefoanelor în rândul a peste 130 de elevi prin activitățile desfășurate.

În perioada de început a proiectului, 253 de elevi de la Liceul „Ștefan Procopiu” au răspuns la chestionarul „Conectat sau deconectat?”, oferind astfel câteva perspective asupra relației lor cu tehnologia și impactul acesteia asupra vieții lor sociale și emoționale. Peste jumătate dintre elevii respondenți (55%) se simt neliniștiți atunci când nu au acces la telefon, iar mai mult de o treime (37%) verifică frecvent telefonul fără un motiv specific. Majoritatea elevilor (84%) folosește telefonul pentru socializare și divertisment, reflectând o integrare profundă a tehnologiei în viața lor de zi cu zi. Cei mai mulți elevi (54%) resimt disconfort atunci când nu au acces la telefon.

În perioada 4-12 noiembrie 2024, au fost organizate 5 activități cu titlul „Dependența de telefon. Conștientizare și soluții”, prilej cu care elevii au explorat impactul dependenței de telefon asupra sănătății lor mentale, fizice și sociale, factorii de risc asociați cu dependența de telefon, au descoperit ce înseamnă nomofobia, vibrația fantomă și textrafrenia. elevii au identificat strategii pentru gestionarea și reducerea timpului petrecut pe telefon și au discutat despre stabilirea unor intervale de „pauză digitală” și a unor limite zilnice, dezactivarea notificărilor, dedicarea unui timp pentru hobby-uri, lectură sau activități în aer liber. Elevii au fost încurajați să-și asume controlul asupra timpului lor liber, dezvoltând strategii prin care tehnologia să le completeze experiențele, nu să le controleze.

În perioada 13-21 noiembrie 2024, au fost organizate 5 activități cu titlul „Frica de a fi lăsat pe dinafară”, un prilej pentru elevi pentru a explora efectele sociale și emoționale pe care fenomenul FOMO (Fear of missing out – teama de a pierde evenimente importante sau de a nu face parte din activități sociale) și fomofobia (anxietatea intensă cauzată de presiunea constantă de a fi conectat și la curent cu tot ce se întâmplă) le au în viața lor de zi cu zi. Elevii au fost provocați să completeze un jurnal pentru o cură de detoxifiere digitală, un instrument prin care pot reflecta la echilibrul dintre lumea online și cea offline.

În perioada 22 noiembrie-3 decembrie 2024, au fost organizate 5 activități cu titlul „Bucuria de a fi prezent” prin care elevii au descoperit conceptul de JOMO – Joy of Missing Out (bucuria de a nu participa). Activitatea a fost concepută pentru a-i ajuta pe elevi să înțeleagă diferențele dintre JOMO – Joy of missing out și jomofobie, să reflecteze asupra propriei relații cu tehnologia și să învețe cum să trăiască mai conștient într-o lume dominată de notificări și conectivitate constantă. Elevii au descoperit că deconectarea nu înseamnă pierdere, ci câștig–timp pentru ei înșiși, pentru lucrurile care contează cu adevărat și pentru a trăi momente cu bucurie.

Pe parcursul proiectului, unii elevi au participat la exerciții sportive desfășurate în sala de sport a liceului sau pe terenul din curte, demonstrând beneficiile mișcării fizice și ale socializării directe. Aceste activități au fost o oportunitate de a promova sănătatea fizică, reducerea stresului prin exerciții fizice și crearea unor legături autentice între colegi. Atmosfera plină de energie și bucuria de a se conecta cu colegii în afara ecranelor le-a arătat elevilor cât de important este să integreze în rutina zilnică momente de mișcare și socializare directă.

Într-o lume în care granițele dintre lumea offline și cea digitală sunt din ce în ce mai neclare, în care experiențele noastre online și offline se îmbină și se influnțează reciproc, devine tot mai greu să le separăm. În acest context, activitățile proiectului „Timpul tău, alegerea ta!”, desfășurate sub motto-ul „Găsește echilibrul între online și offline”, i-au încurajat pe elevi pe elevi să reflecteze asupra propriilor comportamente de utilizare a telefonului, să adopte obiceiuri digitale sănătoase și să descopere moduri mai echilibrate de a interacționa cu mediul online. Cheia libertății în această lume supertehnologizată va fi controlul asupra atenției noastre și asupra conținuturilor cu care alegem să ne umplem timpul și mintea.

Start ONG este un program lansat de Kaufland România și implementat de Asociația Act for Tomorrow. Domeniile vizate sunt: educație, social, mediu, sănătate, cultural. Valoarea totală a programului este de 500.000 de euro. Programul Start ONG este cel mai simplificat instrument de finanțare comunitară destinat ONG-urilor tinere, instituțiilor publice de învățământ preuniversitar și grupurilor informale/de inițiativă.

Liceul „ Ștefan Procopiu” este o unitate de învățământ din loc. Vaslui, jud. Vaslui care a fost înființată în anul 1972 și care școlarizează elevi în învățământul liceal (la filierele teoretică și tehnologică), dar și în învățământul profesional.

Post navigation

Related Posts

“COMUNA ȘTEFAN CEL MARE,anunţă publicul interesat asupra depunerii solicitării de emitere a acordului de mediu pentru proiectul „Extinderea rețelei de…

Sursa: http://actualvs.ro/2024/12/10/promovarea-utilizarii-echilibrate-si-responsabile-a-telefonului-mobil-in-randul-elevilor-de-la-liceul-stefan-procopiu-vaslui/

Ultimă oră

Același autor