Deputatul Daniel OLTEANU (ALDE) avertizează꞉ «Dictatura bogaților trebuie să înceteze, există fonduri europene pentru toate proiectele Moldovei»

0

Daniel Olteanu, vicelider al Grupului ALDE de la Camera Deputaților, condamnă politicile de abandonare practicate de-a lungul timpului de guvernele de la București la adresa Moldovei, singura regiune ștearsă de pe harta alocărilor bugetare în domeniul marii infrastructuri. Olteanu subliniază că modul în care decidenții politici de la nivel central au împărțit pȃnă acum bugetul de stat, rezultatul fiind o «dictatură a bogaților» care a exclus întreaga zonă a Moldovei, este unul care vine în contradicție cu strategiile de coeziune ale Uniunii Europene și care adȃncește discrepanțele regionale.
În cadrul unei declarații în plenul Parlamentului, Daniel Olteanu a cerut ca surplusul de peste 7 miliarde euro fonduri de coeziune, de care va beneficia România în perioada 2021 – 2027, să fie direcționat integral către Moldova și regiunile sărace, care ar primi astfel o șansă la recuperarea decalajelor. Deputatul ALDE a arătat că acești bani asigură finanțarea totală sau parțială pentru toate proiectele de autostrăzi din Moldova, inclusiv Tișița – Albița, obiectiv care, avȃnd studiu de prefezabilitate de peste 20 de ani și aflȃndu-se pe un coridor european, trebuie să fie prioritar pentru Ministerul Transporturilor. Olteanu a atras atenția că, în cazul în care aceste fonduri nu vor fi alocate Moldovei și vor merge tot către București și județele bogate, întreaga regiune din stȃnga Siretului riscă depopularea.
«„Aceasta este logica Politicii de Coeziune, cu cât ești mai bogat, cu atât primești mai puțin”. Sunt cuvintele doamnei Corina Crețu, Comisar European pentru Politică Regională, în contextul unei vești foarte bune: alocarea din fondurile de coeziune va crește cu peste 7 miliarde euro în beneficiul României, în perioada 2021 – 2027.

Doamna comisar oferă un exemplu grăitor și subliniază faptul că România, în rolul celui sărac, va primi 300 euro pe cap de locuitor, în timp ce Olanda, în rolul celui bogat, va primi 13 euro. Am ținut să accentuez modul în care înțelege Comisia Europeană să implementeze Politica de Coeziune, o abordare total diferită de a tuturor guvernelor de la București, de-a lungul timpului. De ce? Pentru că guvernele de la București au denaturat înțelesul noțiunii de „coeziune” în așa măsură încât fondurile au ajuns tot la bogați, fiind luate de la săraci. Coeziune, pentru guvernele de la București, a însemnat ca, în domeniul marilor proiecte de infrastructură, din 100 de euro săracii din Moldova să primească 1 euro, iar județul Vaslui aproape zero, în timp ce regiunea București și județele bogate să aibă parte de miliarde de euro.», a declarat deputatul Daniel Olteanu. Acesta a menționat că toate proiectele Moldovei trebuie să primească finanțare integrală sau parțială, în condițiile în care va exista o suplimentare de 7 miliarde euro fonduri de coeziune din partea Comisiei Europene.
«Suntem departe de Europa nu doar în ceea ce privește fondurile pe care le avem, ci mai ales modul în care le împărțim. Pentru că, dacă avem în vedere al doilea criteriu, suntem la nivelul unei dictaturi a bogaților.

Avem 7 miliarde euro în plus, între 2021 și 2027, iar punctul meu de vedere este că acest surplus trebuie să ajungă integral în Moldova și în regiunile sărace. Autostrăzile Moldovei, nu una, ci toate, inclusiv Tișița – Albița, au, fie și parțial, finanțarea asigurată, fiind timp până atunci să refacem toate studiile necesare, să finalizăm proiectele și documentațiile, inclusiv să se finalizeze procedura de atribuire a lucrărilor. Și nu doar autostrăzile, ci și portul Galați, și canalul Siret – Bărăgan, și multe altele.
Este revoltător modul în care, periodic, se anunță inițiative de mari proiecte de infrastructură propuse de Ministerul Transporturilor tot în București și în județele bogate. 1,4 miliarde euro. Și încă un miliard de euro. Și încă 100 de milioane euro. Asta în timp ce, pentru o variantă ocolitoare de 28 milioane euro, în lipsa căreia e ștrangulat un oraș de 60.000 locuitori, Bârladul, am așteptat 40 de ani.

Vrem să dezvoltăm economic zonele lăsate în urmă sau vrem să susținem distracția cu banii săracilor? Facem stadioane în București, pentru că vrem Campionat European de fotbal în Capitală. Facem metrou în București, pentru că vrem suporteri care să ajungă repede la aceste stadioane noi. Facem linie ferată pentru același eveniment fotbalistic, în timp ce pentru stânga Siretului avem o singură strategie: depopulare, sărăcire continuă. Asta arată că noi nu am învățat nimic din politica europeană de coeziune: mai mult pentru cei săraci, mai puțin pentru cei bogați.
Nu ne mai puneți să alegem între o autostradă sau alta, pentru că, iată, sunt fonduri europene pentru toate autostrăzile Moldovei, inclusiv Tișița – Albița.», a susținut Daniel Olteanu în plenul Camerei Deputaților.

31 octombrie 2018

Loading...
loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.